Közlekedés

Menő-manó

A belső kerületek (Staré Město - Óváros, Nové Město - Újváros, Malá Strana - Kisoldal, illetve Hradčany - Várnegyed) feltérképezéséhez nincs szükség semmilyen tömegközlekedési eszközre, vagy autóra. A legfontosabb látnivalók gyalogosan is könnyen elérhetőek, ráadásul kényelmesen sétálgatva látjuk a legtöbbet a városból. Még a tapasztalt Prága-látogatók is gyakran esnek ugyanakkor abba a hibába, hogy „leragadnak” a belvárosban, és nem indulnak jó magyar módjára kalandozni a „külső kerületek” felé.

A prágai macskaköves utcákon a kényelmes, lapostalpú cipő az ajánlott lábbeli. Magassarkúban eddig egyedül Paris Hilton próbált meg tipegni a középkori belvárosban.

Közelebb, mint gondolnánk

Alapszabály, hogy Prágában minden sokkal közelebb van, mint ahogyan az a térképen tűnik. A cseh királyok ősi székhelye, Vyšehrad, a kocsmáinak sokaságáról hírhedt Žižkov városrész, a Staropramen sörgyárnak otthont adó Smíchov kerület, a legtöbb Hrabal kocsmával büszkélkedő Libeň városrész, vagy éppen Holešovice tíz-tizenöt perc alatt elérhető a Belvárosból a metróvonalak segítségével. Aki egy kicsivel több időt is szánna az utazásra felszín felett nézelődve, szálljon buszra, vagy villamosra. (Žižkovba például az ötös és kilences és huszonhatos villamos visz el.) A külső kerületek többsége ugyancsak elérhető egy-két átszállással. Tessék bátran kóborolni!

No parking

Fontos szólni arról, hogy Prága belső kerületeiben lehetetlen parkolni. A várakozóhelyek kivétel nélkül az ott lakóknak vannak fenntartva, vagy fizetősek A fizető parkolás díja pedig 30 koronától kezdődik – óránként. Tanácsos kicsit kijjebb keresgélni, mindig megnézve, nem korlátozzák-e a parkolást táblákkal. Aki tilos helyen várakozik, autója elszállítására, és hatályos díjszabás alapján 2650 (!) koronás (tehát több mint harmincezer forintos) bírságra számíthat. A tekintélyes summa az ezer koronás parkolási bírságból, az autó elszállításának 1300 koronás költségéből, a napi háromszáz koronás őrzési díjból tevődik össze. Hogy a maradék ötven korona mire kell, a jó ég tudja, de 2600 korona leperkálása után mindegy is. Ha a parkolóban csak a hűlt helyét találnánk a kocsinknak, a 115-ös telefonszámon érdeklődhetünk, esetleg elballaghatunk a Hlávkův híd (Hlávkův most) melletti „Stárkova” utcába. Itt, a Moldva-folyó partján működik a tilosban parkoló kocsik egyik „börtöne”.

Nem akarunk persze senkit elijeszteni: az autó a legkényelmesebb, és az egyik legolcsóbb módja a Prágába utazásnak, csupán figyelni kell a fenti szabályokra. A gépjárművel érkezőknek célszerű mondjuk az Újvárosban (Nové Město) olyan panziót választaniuk, amelyhez tartozik parkoló is. Nem sok ilyen hely van ugyan, de azért akad.

Jegyet mindig váltsunk!

Bármilyen tömegközlekedési eszközre is szálljunk fel Prágában, egy dologgal nem szabad tréfálni: jegyet mindig lyukasszunk, mert az ellenőrök legkedveltebb célpontjai éppen a turisták.

A korábbi tizennyolc koronás vonaljegy július elsejétől megszűnt. Két átszálló jegyet vezettek be helyette. A harminc percig érvényes huszonnégy koronába kerül, a kilencven percig érvényes jegyért pedig harminckét koronát kell fizetni. Mindkét jegy korlátlan számú átszállásra érvényes a meghatározott időtartalom alatt.

Aki többet utazna, annak érdemes napijegyet vennie, száztíz koronáért. A napijegy értelemszerűen a blokkolástól számított huszonnégy órán át érvényes, korlátlan számú útra, az összes tömegközlekedési eszközre. Még a Petřín-hegy oldalán felfutó lanovkára is elfogadják. Létezik három napos jegy is, háromszáztíz koronáért - csak el ne veszítsük.

Jegyet az állomásokon kívül több trafikban is lehet kapni.

A metró hétköznapokon éjfélig, pénteken és szombaton pedig éjjel  egyig jár, és a magyar ember számára szokatlanul tiszta és szagmentes. Az aluljárókat nem lepték el a zokniárusok, gyanús külsejű alakok, telefonfülkében élő hajléktalanok. Budapesttel szemben arra használják, amire kell.

Apróság, de az itthon megszokottal szemben sem a metrószerelvények, sem a villamosok ajtói nem nyílnak ki automatikusan. Meg kell nyomni a szerelvény ajtajain a kör alakú jelzőgombot! (Célszerű ezért előreengedni a helyieket, és őket figyelni, hogyan csinálják...)

Az éjszakai busz-, vagy villamosjáratok segítségével a hajnali órákban is elérhetjük a külső kerületeket, ha ott lenne a szállásunk.

Mindent egybevetve a prágai tömegközlekedés klasszisokkal jobban szervezett, mint a budapesti.

Taxi: csak saját felelősségre...

Egy fontos figyelmeztetés! Taxiba véletlenül se szálljon be senki! A prágai hiénákhoz képest ugyanis még budapesti kollégáik is csak nyeretlen kétévesek. A különböző visszaélésekről, a hajmeresztő túlszámlázásról szóló hírek rendszeresek a világsajtóban. A kialakult helyzetre jellemző, hogy még a prágaiak sem szállnak szívesen taxiba, vagy ha igen, jó előre tisztázzák a viteldíjat a félreértések elkerülése végett. (Nekik könnyű, tudnak csehül...) A közelmúltban Prága első kerületének polgármestere külföldi turistának kiadva magát taxizott egyet: persze őt is átverték. De ezen legalább elcsámcsogott egy ideig a sajtó, napirendre véve ismét az örökzöld témát.

Néhány éve létrehoztak egy "AAA" nevű taxiscéget, amely nem számláz túl, és a hírek szerint a legmegbízhatóbb taxis társaság Prágában. Ha nincs más megoldás, és taxiba kényszerülünk, célszerű velük utazni. Ha az utcán intjük le a sárga színű "AAA" taxikat, akkor negyven korona az alapdíj, és kilométerenként huszonnyolc korona a viteldíj.

Országblamázs

Végezetül még egy lényeges dolog. Itthon lassan elfelejtjük, de a cseheknél még elevenen él az a szép szokás, hogy az időseknek és a hölgyeknek, a fiatalabbak és a férfiak átadják a helyüket a tömegközlekedési eszközökön. Ne romboljuk azzal az országimázst, hogy a hasunkat vakargatjuk a villamoson, miközben mellettünk két szatyorral a kezében egy nyugdíjas néni toporog. Legyünk jó fejek, legalább külföldön...

Ezúton is köszönetünket fejezzük ki mindazoknak, akik a prágai sörtúrák és a honlap elkészítése során segítségünkre voltak.

Kontakt: info.kukac.pragaisorozok.pont.hu