Utazás

Legutóbbi frissítés: 2018. június 17.

Autóval Prágába

Nem túl eredeti felütés, de igaz: Prága közelebb van, mint gondolnánk. Budapesttől 530 kilométer a cseh főváros, ami nagyjából hat órás utat jelent, attól függően milyen a forgalom és hányszor állunk meg pihenni. Győrtől csupán 400 kilométerre fekszik Prága, öt óra alatt sluszpassz kint lehetünk.

Szeged -> Prága 690 km, Pécs -> Prága 730 km, Debrecen -> Prága 780 kilométer. A leggyorsabb útvonal két és négykerekűekkel: Budapest -> Győr -> Rajka -> Pozsony -> Brno -> Prága. Ebben az irányban egészen Prága határáig autópályán utazhatunk.

A megrögzött sörturisták számára ez a közelség komoly veszélyeket is rejt magában. Az ember mondjuk péntek délután kettőkor végez, rápillant az órájára, és belegondol, hogy hét után akár már az Ökörben is sörözhetne. Felhív néhány hasonszőrűt, és azt veszi észre, hogy már úton is van... És este tényleg az Ökörben kortyolja fenséges Kecskét, és tunkolja mustárba a sült kolbászt.

Előfordult már, hogy éjfélkor, egy kocsma pultjánál született meg az elhatározás: akármi is lesz, most rögtön indulunk! Hat órakor pedig már a reggeli napsütésben pompázó Óváros (Staroměstské náměsti) téren sétáltunk.Ezek a pillanatok és alkalmak megfizethetetlenek! Legfeljebb azzal kell számolnunk, hogy irigyeink száma meredek emelkedésnek indul a hasonló „improvizációk” után.

A Brno-Praha közötti D1-es autópályán rendszeresek a komoly forgalomkorlátozások az autópálya teljes felújítása miatt.

Tipp: Az aktuális korlátozásokról itt lehet tájékozódni: https://www.novad1.cz/

Autó: költségek és útirány

Egy prágai úthoz Budapesttől számolva nagyjából két tank benzin/gázolaj szükséges. Oda-vissza egy-egy alapos tankolással számolhatunk. Ehhez hozzájön még a magyar a szlovák és cseh autópálya-matricák megvásárlása. Utóbbi kettő összesen tízezer forintos tétel, négy fővel számolva tehát 2500 Ft.

A pályamatricákat még itthon, a Magyar Autóklubnál, vagy útközben, - ugyancsak forintért - is be lehet szerezni. A mosonmagyaórvári MOL-kúton jó ideje már csak szlovák matrica kapható. Ha ezt elmulasztottuk, átérve Szlovákiába rögtön megvehetjük a szlovák mellett cseh pályamatricát is. A szlovák töltőállomásokon az euróval vagy kártyával fizessünk.

Tipp: Legegyszerűbb persze az interneten keresztül eketronikus matricát venni.

Szakaszok és távolságok: Győr -> Pozsony 80 km, Pozsony -> Brno 130 km, Brno->Praha 205 km.

A cseh és szlovák határ Břeclav előtt tizenöt kilométerrel, a Morava folyó fölött átívelő hídon húzódik. Innentől kezdve már Brno táblát kell figyelni. Brnonál nem árt észnél lenni, ugyanis az addig használt D2-es autópályáról a D1-es re kell felhajtani. És ez nem feltétlenül egyszerű feladat! Keressük a „Praha” feliratú táblákat! Ha a D1-es megtalálása nem sikerül elsőre, akkor sem történik tragédia: Brno-Centrum felé ne autózzunk be, hanem az első lehetőségnél forduljunk meg, és térjünk vissza a pályára. Brnotól Prága egészen pontosan 205 kilométer: innen már szó szerint a célegyenesben vagyunk. A D1-es folytatása ugyanis egészen a Vencel tér tetején lévő Nemzeti Múzeumig bevisz, egyenesen a város szívébe.

No parking

Csak megismételni tudjuk a "Közlekedés" menüpontban már leírtakat: Prága belső kerületeiben lehetetlen parkolni. A várakozóhelyek kivétel nélkül az ott lakóknak vannak fenntartva vagy fizetősek A fizető parkolás díja pedig 50 koronától kezdődik – óránként. A legegyszerűbb megoldás, ha olyan szállást foglalunk, amelynek van saját, és lehetőleg biztonságos parkolója. A belvárosi parkolóházak drágák, a város peremén lévő P+R parkolók pedig még metróval is húsz-huszonöt percre vannak a belvárostól.

Autóbusszal Prágába

Busszal is könnyedén eljuthatunk a cseh fővárosba! A magyar sörturisták kényelmes helyzetben vannak, ugyanis naponta nyolc-tíz nemzetközi buszjáratot is indítanak Budapestről a cseh főváros irányába a különböző társaságok. Használjuk bátran a Google keresőt. A legnépszerűbb buszos társaságok a Budapest-Prága, illetve Prága-Budapest vonalon: a cseh Regiojet, a német Flixbus és az Eurolines.

Tipp: hasonlítsuk össze, hogy egyes társaságok milyen fedélzeti szolgáltatásokat nyújtanak, milyen árral dolgoznak, mennyi a menetidejük és persze, hogy közvetlen járatról van-e szó, netán át kell-e szállnunk valahol.

Ha csak egy rövid kiruccanást teszünk, célszerű a Budapestről már kora reggel elinduló járatok közül választani. Ezekre helyet foglalva már kora délután Prágában lehetünk. Nem megy el az egész napunk buszozással, marad egy jó fél nap a sörözésre, esetleg városnézésre. A téli hónapokban - amikor a nappalok igencsak megrövidülnek -, az először Prágába készülők számára szempont lehet, hogy a délelőtti járatok még világosban megérkeznek a cseh fővárosba, nem a sötétben bóklászva kell egy új fővárossal ismerkedni és a szállást megkeresni.

Tipp: Odafelé az éjszakai járatokkal egy szállás árát megspórolhatjuk, de már korán reggel kiérkezünk, így vagy a csomagokkal kell cipekednünk városban a szálláson való becsekollásig, vagy a Florenc Buszpályaudvar (UAN Florenc) őrzőjében pénzért letehetjük a poggyászunkat - csak akkor ne felejtsünk el értük visszamenni. A csomegegőrző reggel 06.00-tól este 22.00-ig van nyitva. Egy poggyás lerakásának díja: 60. - CZK.

Szegedi illetve győri felszállással ugyancsak található néhány prágai buszjárat.

Vonattal Prágába

Vonattal Prágába utazni nem éppen a legolcsóbb mulatság, viszont a legkényelmesebb. Amikor utoljára próbálkoztunk a vonatozással, fejenként tizenötezer forintba került az előreváltott retúrjegy, úgy hogy ebben már benne volt a hétvégi és egy csoportos kedvezmény is. A budapesti indulóállomásról tájékozódjunk.

Prágában sorrendben először a Főpályudvarra (Hlavní Nadraži) majd negyed órára rá  a Holešovicei Pályaudvarra (Nadraži Holešovice) érkeznek meg a nemzetközi járatok Budapest felől, nagyjából hét órás menetidőt követően. A Holešovice-i Pályaudvart akkor válasszuk, ha ebben a kerületben, vagy a közelben van a szállásunk.

A cseh vasutak honlapján, a  www.cd.cz elérhetőségű portálon az e-shopon keresztül lehet megvásárolni a jegyet, ugyanúgy mint a buszra: konkrét dátumra és konkrét vonatra. Ha időben megvesszük, 950 korona az oda-vissza út, vagyis közel ugyanannyi, mint a busz.
Idehaza a Máv Start SparDay 38 euróért kínál korlátozott számú, kedvezményes retúrjegyet Prágába.

Mindkét prágai megálló kiváló tömegközlekedési kapcsolatokkal rendelkezik. Metróval, villamossal vagy busszal könnyen találunk magunknak megfelelő járatot a szállásunk irányába.

Tipp: Célszerű már itthon előre megtervezni, hogyan jutunk el a vasúti pályaudvarokról a szállásunkig.

Repülővel Prágába

Repülővel alig egy óra az út Budapestről Prágáig. Ám arra ne számítsunk, hogy harmincezer forint alatt megússzuk azt a luxust, ha a felhők közül szeretnénk aláereszkedni az Arany Városba. A nemzetközi fapados légitársaságok közül elsőként 2017-ben a Ryanair indított először Budapest-Prága járatot. A Václav Havel Nemzetköti Repülőtér  a város nyugati határán található. A minibuszokat üzemeltető társaságok száz-százötven koronáért bevisznek a belváros szívébe, a Köztársaság tér (Náměstí Republiky) melletti „V Celnici” utcába. A taxisokat a repülőtéren is kerüljük. 

A legolcsóbb transzferek a repülőtérről induló helyi járatos buszok a város felé. Ezekre elég a 34 koronába kerülő 90 percig érvényes jegy.

Részletek és megállók a repülőtér hivatalos honlapján: https://www.prg.aero/en/public-transport-buses

Egy másik lehetséges transzfer a repülőtérről és a repülőtérre az "AE"-jelzésű expressz busz. A jegyet a söfőrnél lehet megvenni, ötven koronába kerül, viszont a csomagokért nem kell fizetni, ráadásul a busz alacsony padlózatú, így könnyű fel- és leszállni.

Tipp: Gondoljuk végig, hogy a budapesti reptérrel való kiutazással, a becsekolással és a várakozási idővel együtt is érdemes-e az egyébként mindössze 52 perces  repülőgépes utat választani.

Ezúton is köszönetünket fejezzük ki mindazoknak, akik a prágai sörtúrák és a honlap elkészítése során segítségünkre voltak.

Kontakt: info.kukac.pragaisorozok.pont.hu