Utazás

Autópályán a Vencel térig

Nem túl eredeti felütés, de igaz, hogy Prága közelebb van, mint gondolnánk. Autóval Budapestről alig több mint öt óra az út, hiszen gyakorlatilag a Vencel térig (Václavské náměstí) autópályán utazhatunk. A megrögzött sörturisták számára ez a közelség komoly veszélyeket is rejt magában. Az ember mondjuk péntek délután kettőkor végez, rápillant az órájára, és belegondol, hogy hét után akár már az Ökörben is sörözhetne. Felhív néhány hasonszőrűt, és azt veszi észre, hogy már úton is van... És este tényleg az Ökörben kortyolja fenséges Kecskét, és tunkolja mustárba a sült kolbászt.

Előfordult már, hogy éjfélkor, egy kocsma pultjánál született meg az elhatározás: akármi is lesz, most rögtön indulunk! Hat órakor pedig már a reggeli napsütésben pompázó Óváros (Staroměstské náměsti) téren sétáltunk.Ezek a pillanatok és alkalmak megfizethetetlenek! Legfeljebb azzal kell számolnunk, hogy irigyeink száma meredek emelkedésnek indul a hasonló „improvizációk” után.

Két tank benzin az Arany Város

Autóval a rajkai határátkelőt vegyük célba, hiszen a Pozsony-Brno-Prága (Bratislava-Brno-Praha) útvonal a legrövidebb és a leggyorsabb. A sorompóknak és a vámosoknak nyoma sincs már Rajkánál. Lazán kapcsoljunk kettesbe – harminc kilométer/óra a megengedett sebesség a határátkelőn -, dőljünk hátra az ülésben, és élvezzük az unió előnyeit!

Egy prágai úthoz nagyjából két tank benzin/gázolaj szükséges. Négy fő esetén nagyjából tízezer, öt fő esetén pedig hét-nyolcezer forintos benzinköltséggel számolhatunk fejenként. Ehhez hozzájön még a szlovák és cseh autópálya-matricák megvásárlása, ami fejenként nagyjából egy ezresből kijön. A pályamatricákat még itthon, a Magyar Autóklubnál, vagy útközben, - ugyancsak forintért - a mosonmagyaróvári benzinkútaknál is be lehet szerezni. Ha ezt elmulasztottuk, átérve Szlovákiába rögtön megvehetjük a cseh pályamatricát is. A szlovák töltőállomásokon az eurón kívül néha elfogadják a cseh koronát is.

Az út legrövidebb része a Szlovákián át tartó mintegy hetven kilométeres szakasz, itt kell azonban a legjobban figyelni. A külföldi rendszámú autókat ugyanis előszeretettel állítják félre a szlovák rendőrök, akik civil Audikban ülve, a forgalommal együtt haladva folyamatosan portyáznak. Szlovákiában soha ne lépjük át a 130-as sebességhatárt, és égjenek azok a fényszórók, ha nem akarunk húsz-ötvenezer forint közötti bírságot fizetni, ráadásul euróban. Pozsonytól Brno 130 kilométerre van.

A cseh és szlovák határ Břeclav előtt tizenöt kilométerrel, a Morava folyó fölött átívelő hídon húzódik. Innentől kezdve már Brno táblát kell figyelni. Brnonál nem árt észnél lenni, ugyanis az addig használt D2-es autópályáról a D1-es re kell felhajtani. És ez nem feltétlenül egyszerű feladat! Keressük a „Praha” feliratú táblákat! Ha a D1-es megtalálása nem sikerül elsőre, akkor sem történik tragédia: Brnoba ne autózzunk be, hanem az első lehetőségnél forduljunk meg, és térjünk vissza a pályára. Brnotól Prága egészen pontosan 205 kilométer: innen már szó szerint a célegyenesben vagyunk. A D1-es folytatása ugyanis egészen a Vencel tér tetején lévő Nemzeti Múzeumig bevisz, egyenesen a város szívébe.

No parking

Csak megismételni tudjuk a "Közlekedés" menüpontban már leírtakat: Prága belső kerületeiben lehetetlen parkolni. A várakozóhelyek kivétel nélkül az ott lakóknak vannak fenntartva vagy fizetősek A fizető parkolás díja pedig 30 koronától kezdődik – óránként. Tanácsos kicsit kijjebb keresgélni, mindig megnézve, hogy nem korlátozzák-e a parkolást táblákkal.

Aki tilos helyen parkol, autója elszállítására, és hatályos díjszabás alapján 2650(!) koronás (tehát több mint harmincezer forintos) bírságra számíthat. A tekintélyes summa az ezer koronás parkolási bírságból, az autó elszállításának 1300 koronás költségéből, a napi háromszáz koronás őrzési díjból tevődik össze. Hogy a maradék ötven korona mire kell, a jó ég tudja, de 2600 korona leperkálása után mindegy is. Ha a parkolóban csak a hűlt helyét találnánk a kocsinknak, a 115-ös telefonszámon érdeklődhetünk, esetleg elballaghatunk a Hlávkův híd (Hlávkův most) melletti „Stárkova” utcába. Itt, a Moldva-folyó partján működik a tilosban parkoló kocsik „börtöne”.

Nem akarunk persze senkit elijeszteni: az autó a legkényelmesebb, és az egyik legolcsóbb módja a Prágába utazásnak, csupán figyelni kell a fenti szabályokra. A gépjárművel érkezőknek célszerű mondjuk az Újvárosban (Nové Město) olyan panziót választaniuk, amelyhez tartozik parkoló is. Nem sok ilyen hely van ugyan, de azért akad.

Autóbuszjáratok

Busszal is könnyedén eljuthatunk a cseh fővárosba! A magyar sörturisták kényelmes helyzetben vannak, ugyanis egy magyar és egy cseh társaság nem kevesebb, mint napi négy (!) járatot indít Prágába. A buszok kényelmesek, pontosak, tiszták, és hat és fél-hét óra alatt legyűrik a távot.

A retúrjegyek ára kilencezer forint volt mindkét társaságnál 2011 tavaszán,  az egyirányú jegyek ára ötezer forint körül alakul.

Mindkét társaság a Népliget környékéről indítja járatait. A magyar társaság járata mellett az szól, hogy nem áll meg Brnoban, így a menetidő rövidül a konkurenshez képest, és a már vattát köpő sörbarátok harminc perccel előbb juthatnak sörelsősegélyhez a buszról leájulva.

Ha csak egy rövid kiruccanást teszünk, ajánlott a reggel hét órakor, vagy a délelőtt negyed tízkor induló buszt választani. Ezekre helyet foglalva már kora délután Prágában lehetünk. Nem megy el az egész napunk buszozással, marad egy jó fél nap a sörözésre, esetleg városnézésre. A téli hónapokban - amikor a nappalok igencsak megrövidülnek -, az először Prágába készülők számára szempont lehet, hogy a délelőtti járatok még világosban megérkeznek a cseh fővárosba, nem a sötétben bóklászva kell a szálláshelyet megtalálniuk.

Vonattal

Vonattal Prágába utazni nem éppen a legolcsóbb mulatság, viszont a legkényelmesebb. Amikor utoljára próbálkoztunk a vonatozással, fejenként tizenötezer forintba került az előreváltott retúrjegy, úgy hogy ebben már benne volt a hétvégi és egy csoportos kedvezmény is. A vonat a Nyugati Pályaudvarról indulva a menetrend szerint hét óra alatt futott volna be a Holešovicei Pályaudvarra (Nadraži Holešovice), ám odafelé és a visszaúton is késett egy-másfél órát a nemzetközi gyors.

Szerencsére az árakat illetően néhány dolog azóta megváltozott. Ma több társaság is kínál kedvezményes vonatjegyeket Prágába.

A cseh vasutak honlapján, a  www.cd.cz elérhetőségű portálon az e-shopon keresztül lehet megvásárolni a jegyet, ugyanúgy mint a buszra: konkrét dátumra és konkrét vonatra. Ha időben megvesszük, 950 korona az oda-vissza út, vagyis közel ugyanannyi, mint a busz.
Idehaza a Máv Start SparDay 38 euróért kínál korlátozott számú, kedvezményes retúrjegyet Prágába.

Aki a vonatozás mellett dönt, Holešovicéről a piros metrót használva könnyen és gyorsan eljuthat a város központjába. Éppen a pályaudvaron van ugyanis „Nadraži Holešovice” nevű metrómegálló. A másik lehetséges célállomás Budapest felől érkezve a prágai főpályaudvar, vagyis a Hlavní Nádraží, amely a városközpontban, az Óváros határán található.

Repülővel

Repülővel alig egy óra az út Budapestről Prágáig. Ám arra ne számítsunk, hogy harmincezer forint alatt megússzuk azt a luxust, ha a felhők közül szeretnénk aláereszkedni az Arany Városba. Valamilyen rejtélyes oknál fogva a nemzetközi fapados légitársaságok nem működtetnek Budapest-Prága járatokat. A ruzyněi nemzetközi repülőtér a város nyugati határán található. A minibuszokat üzemeltető társaságok száz-százötven koronáért bevisznek a belváros szívébe, a Köztársaság tér (Náměstí Republiky) melletti „V Celnici” utcába. A taxisokat a repülőtéren is kerüljük. (Lásd a Közlekedés menüpontban.) A legolcsóbb transzfer a 119-es számú „reptéri” autóbusz, amely a repülőtérről egészen  a metró "A" (zöld) vonal Dejvická végállomásáig jár.

Egy másik lehetséges transzfer a repülőtérről és a repülőtérre az "AE"-jelzésű expressz busz. A jegyet a söfőrnél lehet megvenni, ötven koronába kerül, viszont a csomagokért nem kell fizetni, ráadásul a busz alacsony padlózatú, így könnyű fel- és leszállni.

Ezúton is köszönetünket fejezzük ki mindazoknak, akik a prágai sörtúrák és a honlap elkészítése során segítségünkre voltak.

Kontakt: info.kukac.pragaisorozok.pont.hu